«Страсті за Матвієм» Й. С. Баха. Прем'єра у Львові
«Страсті за Матвієм» Й. С. Баха. Прем'єра у Львові
25 та 26 березня львів'яни та гості міста мали унікальну нагоду почути один із найвеличніших класичних творів будь-коли написаних.
До жанру «страстей» зверталося багато композиторів кінця ХVII сторіччя. Як і в інших пасхальних ораторіях епохи бароко, в основі «Страстей за Матвієм» Й. С. Баха лежить текст глав 26 і 27 Євангелія від Матвія у німецькому перекладі Мартіна Лютера.
Євангеліст (тенор) співає від імені Св. Матвія, в той час як бас промовляє слова самого Христа. У різних епізодах твору з'являються й інші дійові особи (Юда, Понтій Пилат і його дружина, свідки, первосвященики та інші), а слова «збірних» осіб (учні, натовп) виголошує хор. Пасіон ділиться на дві частини: перша описує події від змови первосвящеників до Таємної Вечері і страждання в Гефсиманії; друга розпочинається судом над Ісусом і завершується розп'яттям Христа і його похованням. Окрім власне тексту Євангелія, Пасіон містить також ще кілька текстових пластів: це хорали, які «огортають» біблійний текст філософсько-споглядальною аурою, а також арії, завдяки яким композитор додає своєму величному полотну індивідуально-емоційного забарвлення. Пасіон за Матвієм є одним із найбільших творів Баха і триває близько 3-х годин.

Страсті або ж Пасіони є одними із наймасштабніших вокальних творів Баха і складаються з 78 музичних номерів: арій, хоралів і хорів. Відомо, що Бах написав 4 або 5 пасіонів, проте лише «Страсті за Матвієм» та «Страсті за Іоаном» повнісю дійшли до наших днів. «Страсті за Матвієм» вважаються вершиною творчості композитора.

Шедевр німецького композитора на сцені Львівської філармонії творили Мартін Латтке (Євангеліст, тенор), Володимир Андрущак (Ісус, бас), Штеффі Леманн (сопрано), Тетяна Вахновська (альт), Джулія Карпета (віола да ґамба), Академічний хор Люблінської філармонії (художній керівник – Ельжбета Кжемінська), Львівська державна академічна чоловіча хорова капела «Дударик» (художній керівник – Микола Кацал, головний диригент та директор – Дмитро Кацал), Академічний молодіжний симфонічний оркестр «INSO-Львів» (художній керівник – Мирослав Скорик) під батутою маестро Райнгарда Зеєгафера.



Під час прес-конференції, присвяченій цій масштабній події, генеральний директор Львівської філармонії Володимир Сивохін наголосив, що у Львові дуже рідко відбуваються події світового рівня, і саме виконання «Страстей за Матвієм» – одна з таких. Головний диригент Львівської державної академічної чоловічої хорової капели «Дурарик» Дмитро Кацал зазначив, що лише така музика, як «Страсті за Матвієм», може уособлювати мрію. Маестро Райнгард Зеєгафер підкреслив, що музика Баха є особливою по атмосфері, адже уособлює гармонію світу. Диригент наголосив, що твір є зрозумілим для європейського слухача і дуже часто виконується в період Великого Посту.



Німецький диригент зазначив, що для нього Львів – одне з найцікавіших міст Європи. «Тут... поєдналося дуже багато впливів багатьох країн. Як на мене, то це великі перспективи для майбутнього міста. Озирнутися на свою історію та вибудувати майбутнє».

Судячи з аншлагів на двох поспіль концертах, можемо зробити висновок, що львівська публіка любить високодуховне, вишукане мистецтво, яке робить людей чуттєвішими, добрішими, розвиває уяву та інтелект та дарує незриме осяяння неймовірною палітрою емоцій. Саме музика Баха торкається найпотаємніших закутків душі, зачіпаючи найтонші струни нашого сприйняття. Величний Геній, який житиме ще не одне століття, будучи завжди актуальним, затребуваним та потрібним.


*фото: офіційна Facebook-сторінка ДАХК «Дударик»: https://www.facebook.com/dudaryk.admin?pnref=story
Ложка Дьогтю
2017.03.27
863
Бах, Страсті за Матвієм, Дударик, класика, львів
data-yashareDescription="25 та 26 березня львів'яни та гості міста мали унікальну нагоду почути один із найвеличніших класичних творів будь-коли написаних." >
Група СКАЗу: